شیائومی چگونه توانست در چین رشد کرده و سپس بازارهای جهانی را هدف قرار دهد؟

زمانی که شیائومی در ماه آوریل و در «دهلی نو» از یک موبایل جدید رونمایی به عمل آورد، هرج و مرج شروع شد. همه خودشان را به این شهر رساندند، از برخی کارمندان بلند پایه شعبه پکن گرفته تا اهالی رسانه که بیشترشان با ویزای توریستی توانستند به مراسم برسند.

مدیر ارشد اجرایی شیائومی، Lei Jun روی صحنه قدم گذاشت و برای اولین بار با زبان انگلیسی به اجرای مراسم پرداخت. وی پس از برداشتن اولین قدم ها بر روی صحنه، به شکل مکرر از حضار پرسید:‌ «حالتان خوب است؟».

 

احتمالا شما نیز مطلع هستید که این تولید کننده چینی، موفق گشته در زمان ۱۵ ثانیه، رکورد فروش ۴۰.۰۰۰ موبایل را بشکند. این شرکت هواداران بی شماری دارد که همه شان نیز با تعصب خاصی به برند مورد علاقه شان می نگرند؛ از جمله Raghav Goyal هفده ساله که ۷ ساعت رانندگی کرده بود تا به محل برگزاری مراسم رونمایی موبایل جدید شیائومی در دهلی نو برسد. پس از معرفی شدن اسمارت فون ارزان قیمت جدید نیز همین شخص با تمام وجود فریاد می کشید که موبایل های این شرکت از ساخته های گران قیمت رقبا بهتر هستند.

 

چنین تعصبی، در میان هواداران و حتی در خارج از چین، باعث می گردد تا آقای Lei به خود ببالد و متصور باشد که می تواند موفقیتش را در خارج از مرزهای وطن نیز تکرار کند؛ وی به دفعات در کشور خود فستیوال قدردانی از هواداران راه انداخته و نتیجه ی چنین اقداماتی نیز تبدیل شدن به بزرگ ترین فروشنده ی کشور چین، البته پس از اپل بود.

 

این استارتاپ ۵ ساله البته در غرب چندان هم شناخته شده نیست. راستش را بخواهید، هنوز هم یک استارتاپ نامنظم به نظر می رسد اما در هر صورت، موفق گشته نامش را در میان شرکت هایی جای دهد که توانسته اند سریع ترین رشد را داشته باشند؛ مدتی پیش بود که ارزش این استارتاپ ۵ ساله، ۴۶ میلیارد دلار برآورد زده شد. با دیجیاتو همراه باشید.

 

 

فروش موبایل هایی مشمول بالاترین تکنولوژی ها با قیمتی نزدیک به بهای تمام شده، باعث گشته تا این شرکت بتواند در چین، به رقیبی واقعا سرسخت برای سامسونگ و اپل بدل شده و برای رسیدن به جایگاه اول فروش نیز با تمام قوا به جنگ بپردازد.

 

همین ستیز بود که باعث شد سهم سامسونگ در سال ۲۰۱۴ در کشور چین، به شکل قابل توجهی با تنزل مواجه گردد.

 

اکنون بهترین موبایل شرکت مورد بحث در چین به نام Mi Note Pro 64 GB قیمتی برابر با ۲۹۹۹ یوان (۴۸۹ دلار) دارد در حالی که آیفون ۶ با فضای ذخیره سازی ۶۴ گیگابایتی اش، با قیمت ۶.۰۸۸ یوان به فروش می رسد و یا نمونه ی ۳۲ گیگابایتی گلکسی اس ۶ نیز از قیمتی برابر با ۵.۲۸۸ یوان برخوردار است.