آلودگی هوا امری است که این روزها علاوه بر تهران بسیاری از کلان شهرهای غربی کشورمان نیز چون اهواز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اما هیچ یک از شهرهای داخلی در لیست 20 کلان شهر آلوده‌ی جهان جایی ندارند. دهلی نو در آخرین رده‌بندی شهرهای آلوده‌ی جهان، رتبه‌ی اول را از خود کرده است.

شاید در سطح جهانی بسیاری از افراد شهر پکن را به دلیل جاگرفتن جمعیت زیادی در آن در کنار انواع واحدهای صنعتی، آلوده‌ترین شهر جهان بدانند، در حالی که این چنین نیست و کشور هندوستان به تنهایی بیش از نیمی از لیست شهرهای آلوده را به خود اختصاص داده است.

 

براساس آمار منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی، 13 شهر از بیست کشور اول آلوده‌ی جهان، در هندوستان واقع شده‌اند. چنین موضوعی نگرانی‌ها در خصوص بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا را در میان کودکان سومین قدرت اقتصادی آسیا بسیار افزایش داده است.

 

در رده‌بندی سازمان بهداشت جهانی نام 1600 شهر در بیش از 91 کشور جهان مشاهده می‌شود. کیفیت هوای این شهرها توسط سازمان بهداشت جهانی مورد آزمایش قرار گرفته است. در آزمایش‌های صورت گرفته غلظت ذرات کوچک‌تر از 2.5 تا 10 میکرون اندازه‌گیری می‌شود.

 

در دهلی نو میانگین ذرات زیان آورد 153 میکرو گرم در هر متر مربع است که 6 برابر میزان نرمال جهانی است. در برخی از زمان‌های سال، میزان آلودگی از این مقدار نیز بالاتر می‌رود.