محققان در شرکت سامسونگ به تازگی موفق به ساخت فناوری جدیدی شده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد باتری با ظرفیت بالا را در نصف فضای باتری‌های موجود جاسازی کنند.

محققان این شرکت الکترونیکی با ساخت کاتودی از جنس سیلیکون که پوششی از گرافین را بر روی سطح سیلیکونی ایجاد می‌کند، موفق به کاهش چگالی باتری‌ها شده‌اند. به بیانی دیگر آن‌ها موفق شده‌اند که باتری‌ها با ۱.۵ تا ۱.۸ ظرفیت کنونی را در همان فضای قبلی جای دهند.

 

قطعا می‌دانید که در طی دهه‌ی اخیر ظرفیت باتری‌ها افزایش محسوسی یافته اما به دلیل محدودیت‌های موجود در مواد به کار رفته و فناوری موجود، بزرگی این باتری‌ها و فضایی که اشغال می‌کنند نیز افزایش یافته است. بازار امروز گوشی‌های همراه نیاز به افزایش ظرفیت باتری‌ها را احساس می‌کند اما این افزایش نباید باعث افزایش حجم شود چرا که گوشی‌های هوشمند رو به باریک‌تر شدن گذاشته‌اند. برای حل این مشکل مححقان رو به مواد جدید برای استفاده در باتری‌ها آورده‌اند.

 

اینجا است که سامسونگ پا به عرصه گذاشته و با معرفی پوششی جدید برای کاتود باتری‌ها مدعی است مشکل بازده هر چرخه و محدودیت‌های فناوری کنونی را رفع خواهد کرد. در این روش جدید از ماده‌ای با هدایت بالا به نام گرافین استفاده می‌شود. این ماده به صورت مستقیم بر روی سطح پوشش سیلیکونی رشد داده شده و اجازه‌ی تشکیل سیلیکون کاربید را نمی دهد.

 


سامسونگ مدعی است که این فناوری به سلول اجازه می‌دهد که در هنگام جفت شدن با کاتدی از جنس اکسید لیتیوم کبالت، به ترتیب در اولین و دویصتمین چرخه به چگالی حجمی انرژی معادل با ۹۷۲ و ۷۰۰ وات ساعت بر لیتر برسد. این مقدار ۱.۵ تا ۱.۸ برابر مقادیر باتری‌های موجود در بازار است به این معنی که می‌‌توان در فضایی مشخص، ظرفیتی بیشتر از باتری را جا داد.

 

معمولا این نوع فناوری‌ها باعث کاهش طول عمر باتری‌ها می‌شوند چرا که باعث طی شدن تعداد بیشتری چرخه‌ی شارژ و خالی شدن شارژ خواهند شد، اما این‌بار سامسونگ مدعی است بدلیل ساختار چندلایه‌ای عملکرد چرخه‌ای بهتری را شاهد خواهیم بود.

 

سامسونگ انتظار دارد که این کشف بتواند تغییرات بزرگی در صنعت خودرو‌های الکتریکی و گجت‌های همراه ایجاد کند، چرا که هر دوی این صنایع نیاز به باتری‌هایی با ظرفیت بیشتر دارند. با این وجود مانند بسیاری از فناوری‌های نوپا، کارشناسان معتقدند دو تا سه سال زمان برای معرفی عمومی آن نیاز خواهد بود.