سونی اکسپریا M4 Aqua اوایل امسال در MWC 2015 معرفی شد. حالا اینکه این گوشی بهترین مشخصات بازار را ندارد مسئله‌ای نیست زیرا ما از اول هم از این محصول انتظار یک اسمارت‌فون پرچمدار را نداشتیم. اما اگر شما این محصول را برای خرید زیر نظر دارید؛ این یک توصیه کوچک است: به احتمال زیاد ترجیح خواهید داد کمی بیشتر خرج کنید تا به جای نسخه ۸ گیگابایتی آن یک نسخه ۱۶ گیگابایتی تهیه کنید. پرسیدید چرا؟ چون به نظر می‌رسد بعد از خرید گوشی ۸ گیگابایتی، با احتساب سیستم‌عامل، اپ‌ها و امکاناتی که «سونی» روی گوشی‌تان به شکل پیش‌فرض نصب کرده؛ شما در اصل فقط ۱.۲۶ گیگابایت حافظه قابل دسترسی برای کار کردن خواهید داشت!

به نظر می‌رسد که کل قضیه به سادگی حذف کردن اپ‌هایی که از آن بی‌نیاز هستید هم نیست. البته می‌دانید که اکثر اپ‌ها در اصل پیش‌فرض گوشی هستند و به هیچ طریقی پاک نخواهند شد. حتی اگر بگوییم که شما می‌توانید یک ROM جدید را روی گوشی فلش کنید که از شر این اپ‌ها راحت شوید باز هم دقیقا مطمئن نیستیم چقدر فضا در اختیار خواهید داشت.

دقیقا معلوم نیست که سونی می‌تواند در این رابطه کاری کند یا نه. اما چند سال پیش «سامسونگ» همین مشکل را با Galaxy S4 خود داشت و آپدیت نرم‌افزار به آزاد کردن بخشی از حافظه کمک کرد و همچنین برای بعضی دیگر از نرم‌افزارها به کاربر اجازه انتقال آن‌ها به حافظه microSD را داد. در نهایت همانطور که گفتیم، اگر قرار است به هر دلیلی اکسپریا M4 Aqua را بخرید احتمالا بهتر است نسخه ۱۶ گیگی آن را تهیه کنید.