تا به امروز اطلاعات مختصری از iOS 9 منتشرشده بود و اینکه گفته شد این به‌روزرسانی بیشتر به هدف رفع ایرادت و پایداری این پلتفرم عرضه خواهد شد. اما گزارشی به‌تازگی منتشرشده که حاوی اخبار خوبی برای صاحبان آیفون‌های قدیمی مانند ۴S و تبلت آیپد مینی است.

بعد از به‌روزرسانی iOS 8 بسیاری معتقد بودند که اپل در تلاش است تا کاربران خود را به خرید گوشی‌ها و دیوایس‌های تازه‌اش مجاب کند ولی در حقیقت این کمپانی در تلاش برای ساخت نسخه‌ای ویژه از iOS 9 است تا کارکرد دستگاه‌هایی که تولید و عرضه‌شان به پایان رسیده را با مشکل مواجه نکند.

این نسخه از iOS 9 که به نسخه‌ی "هسته‌ی اصلی" نام‌گذاری شده قرار است به‌خوبی روی دیوایس‌هایی که از چیپ A5 اپل بهره می‌برند به‌خوبی اجرا شود. اپل از زمانی که iOS 7 را منتشر کرد متوجه شده بود که این نسخه روی آیفون ۴ با کندی و ایراد اجرا می‌شود و برای همین احتمالاً تصمیم گرفته تا نسخه‌ای را هم متناسب با سخت‌افزارهای قدیمی طراحی کند. با این کار اپل می‌تواند ویژگی‌های تازه‌ی iOS 9 را تک‌تک و تا جایی که به‌خوبی روی پردازنده‌ی A5 اجرا می‌شوند تست کرده و روی این نسخه قرار دهد. علاوه بر این خبر خوب، سه ویژگی تازه‌ی دیگری در این نسخه از iOS وجود خواهند داشت. اولین ویژگی Rootless نام دارد، این ویژگی که خبر بدی برای جیلبریکی‌هاست در اصل دسترسی تازه‌ای برای فایل‌ها و پروتکل‌های اصلی سیستم دستگاه‌های اپلی در نظر می‌گیرد که از این طریق اطلاعات کاربران از نفوذ بدافزارها و سایر دسترسی‌های مخرب در امان خواهد ماند.

ویژگی بعدی مرتبط با آیکلاد است که سال گذشته با مشکلات بزرگی ازجمله لو رفتن اطلاعات مهمی از برخی کاربران مشهور این سرویس همراه بود، ازاین‌پس آیکلاد از فرآیند سینک و کدگذاری تازه‌تری استفاده خواهد کرد که علاوه بر امنیت بیشتر، سرعت بالاتری هم خواهد داشت. آخرین ویژگی‌ای که هم برای کاربران iOS  و هم مک‌ها عرضه خواهد شد Trusted Wi-Fi نام دارد. با این ویژگی این دستگاه‌ها با بدون نیاز به پشت سر گذاشتن سنجش‌های متداول، به‌راحتی به اتصال‌های بی‌سیم قابل‌اعتماد و معتبر متصل خواهند شد اما برای اتصال‌هایی که روتر‌های آن‌ها قابل‌اعتماد نیست از اتصال با کدگذاری پیچیده‌تری استفاده خواهد کرد.

ماه بعد زمان برگزاری اجلاس توسعه‌دهندگان اپل بوده و اخبار کامل‌تری از برنامه‌های تازه‌ی اپل منتشر خواهد شد.